Friday, May 29, 2009

Mengenang Kembali Ekspedisi Road Show Berbasikal Semalaysia




(Gambar : Sukarelawan Aman Palestin di Kulai Johor)

Tahun 2008 merupakan tarikh keramat bagi Aman Palestin Malaysia apabila
Sukarelawan Aman Palestin yang berasal dari Utara Malaysia telah nekad untuk menjalankan ekspedisi berbasikal dari Utara Malaysia hingga ke Selatan Malaysia.Ekspedisi yang boleh dikatakan berjiwa berani ini hanya terdiri daripada dua orang iaitu Bekas Guru yang bergelar Cikgu Sahideen, 63 tahun dan seorang belia berumur 22 tahun. Perjalanan Ekspedisi berbasikal mengambil masa berminggu-minggu ini berobjektifkan Kempen Aman Palestin di seluruh Malaysia.

Di antara aktiviti yang dilakukan semasa sepanjang ekspedisi ialah memberi penerangan tentang Isu Palestin kepada sesiapa sahaja apabila beliau berhajat
berhenti di premis-premis atau tempat tertentu. Di samping itu, beliau juga
mengutip derma bagi Tabung Aman Palestin. Bayangkan bagaimana seorang
sukarelawan yang berumur 63 tahun sanggup berbasikal seluruh Malaysia
untuk menunjukkan keprihatinan yang amat tinggi beliau terhadap Isu Palesin. Bagaimana pula dengan semangat dan jiwa berani belia-belia dan remaja-remaja di Malaysia ini!Tidak tercabar ke kepada jiwa-jiwa mereka.Persoalan yang wajib dijawab!

Semoga Allah s.w.t merahmati segala pengorbanan yang telah diimplementasikan oleh Cikgu Sahideen dan memberi pahala sebanyak-banyaknya kepada beliau. Ameen.

No comments:

Post a Comment