Monday, June 13, 2011

Projek Pemusnahan Identiti Masjid di Palestin

Projek meng’yahudi’kan bumi Palestin tidak hanya berlaku di Baitul Maqdis dan Masjid al-Aqsa sahaja bahkan di keseluruhan kawasan bumi Palestin yang telah dijajah pada tahun 1948 dan 1967. Tidak kurang daripada 1200 buah masjid telah dimusnahkan identitinya oleh rejim zionis sejak tahun 1948 (Nakbah).
Berikut adalah sebahagian daripada foto masjid-masjid yang telah dinodai oleh zionis Israel untuk diinsafi oleh semua umat Islam.
1-Masjid Afoula (  مسجد العفولة  )   yang telah ditukar menjadi sinagog Yahudi.

2-Masjid ‘ain Kareem (  مسجد عين كارم  ) yang kini digunakan untuk pusat pelacuran

3-Masjid Bassa (  مسجد البصة  )  yang terletak di Daerah Acre, kini digunakan sebagai pusat biri-biri

4-Majid ‘ain Hawad (  مسجد عين حوض  ) di Haifa, kini didunakan sebagai restoren dan bar

5-Masjid Ahmar ( المسجد الأحمر  ) , kini dijadikan sebagai markas politik Parti Qadeema Israel

6-Masjid ‘ain Zaytounah (مسجد عين الزيتونة), yang kini digunakan sebagai kandang lembu

7-Masjid Jadid (  المسجد الجديد  )  di pantai Haifa, kini digunakan sebagai restoren dan bar

8-Masjid Khalisah ( مسجد الخالصة  )  di Safad, kini digunakan sebagai Museum Perbandaran

9-Masjid Nabi Yusha’ (  مسجد النبي يوشع  )di daerah Safad yang telah rosak dan tidak dibenarkan untuk dibaik-pulih.
10-Masjid az Zaeb (مسجد الزيب ) di Daerah Acre yang kini digunakan sebagai setor penyimpanan barangan pertanian
Foto-foto di atas hanya 10 daripada kira-kira 1200 masjid-masjid di Palestin yang telah dirampas oleh regim Israel. Kemuncak projek ini ialah dengan memusnahkan Masjid al-Aqsa dan digantikan dengan The Solomon temple yang telah mereka idam-idamkan selama ini.
Foto ini adalah satu daripada puluhan versi ‘artist impression’ kepada ‘The Solomon Temple’ yang direka oleh arkitek-arkitek zionis.
Tidak ada erti Palestin tanpa Baitul Maqdis dan tidak ada erti Baitul Maqdis tanpa Masjid al-Aqsa. Kalau dahulu Baitul Maqdis telah dibuka oleh Umar al-Khattab daripada jajahan Romawi dan kemudiannya dibebaskan oleh Solahuddin daripada jajahan salib.
Kini, di manakah Umar dan Solahuddin yang baru yang akan membebaskan Masjid al-Aqsa dan Baitul Maqdis daripada cengkaman zionis Israel?
Prof. Madya Dr. Zainur Rashid Bin Zainuddin,
ISMA Cawangan Seremban



1 comment:

  1. Di manakah Umar dan Salahuddin yang baru? kita ada jawapan untuk itu! di dalam diri setiap Muslim, kita terlalu lembut dan tiada ketegasan pendirian (Dalam berugama)kerana takut akan diri sendiri dari ancaman (kedudukan, kuasa politik dan keselamatan peribadi) kerana keimanan yang senipis kulit bawang, mereka orang yang terdahulu (Khalifah, para syuhada dan di lebihkan ahli Badr) mempunyai kekuatan iman yang sangat hebat tanpa gentar walaupun jumlah mereka yang lebih kecil di dalam peperangan yang terbesar dalam sejarah islam...Wasalam.

    ReplyDelete